Activiteiten‎ > ‎

Bergwandelen

Montañeros van de Lage Landen                      Elke 2e en 4e donderdag van de maand.

De wandelingen zijn heel gevarieerd, met prachtige uitzichten en steeds weer op een ander deel van het eiland.
Met de bus gaan we naar het beginpunt van de wandeling en onderweg hebben we eerst een koffiestop.
In het NVC-Clubnieuws en op de website staan de wandelingen van die maand vermeld, met zoveel mogelijk informatie en de zwaarte van de wandeling wordt aangegeven door 1, 2 of 3 sterren.
Als beloning van de geleverde prestatie hebben we een heerlijke lunch in een typisch Canarisch restaurant, daarna brengt de bus ons weer terug naar Playa del Inglés.

Aanmelding / kosten :
De kosten bedragen per wandeling - inclusief busvervoer, een kop koffie in een barretje voorafgaande aan de wandeling en een gevarieerde Canarische lunch na afloop - voor kernleden 25 euro.
NVC leden betalen 32.50 en anderen 40 euro.
Het kernlidmaatschap van de Montañeros bedraagt 15,00 euro per jaar, maar is dus niet noodzakelijk om mee te wandelen. Wel heeft u dan voorrang bij het inschrijven/wandelen.

Het vertrek is altijd om 09.00 uur vanaf de Calle Holanda in Playa del Inglés.
Zorg wel voor stevige schoenen met een goed profiel en neem ook voldoende water en een "tussendoortje" mee.
Deelnemers aan de bergwandeling dienen akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden.

Om aan de wandelingen deel te nemen, kan men zich aanmelden bij Tjardo Kuipers, uiterlijk op de zondag voorafgaande aan de wandeling tot 21.00 uur , tel. 626 016 959 of per e-mail naar: montaneros.nvc@gmail.com
Echter in geval van code rood gaat de wandeling niet door!
Veel wandelplezier toegewenst!

Bergwandeling La Aldea - Mogan

Sfeerimpressie van de bergwandeling La Aldea naar Mogan

AANKONDIGING   WANDELINGEN  /  VERSLAGEN

Donderdag 28 december : Santa Lucia – Fortaleza**

Deze wandeling begint net voor de dorpskern van Santa Lucia op een hoogte van 690 m.
We wandelen over mooie paden en diepe dalen langzaam af tot 510 m, naar de Barranco de Tirajana.
We lopen een eindje door de rivierbedding omgeven door en met bamboe en water. Zachtjes klimmend komen we aan een kleine nederzetting (mini hippiedorpje), een mooie plaats om te pauzeren.
Nadien vervolgen we onze weg over bergpaadjes met mooie planten en bloemen, en hebben uitzicht op Presa La Sorueda. We lopen verder en komen uit bij het museum "La Fortaleza" waar de bus ons ophaalt.
De wandeling is 7 km en zal ongeveer 3 uur in beslag nemen.

Donderdag 14 december : Ruta de las Castañas Degollada de las Palomas – Valsendero por el caidero de Marrero y el Bco Del Andén.**

We vertrekken op 1630 m en stijgen zachtjes naar 1715 m, om daarna te dalen naar 860 m.
Deze wandeling met prachtige herfstkleuren, leidt ons over mooie wegen en bergpaden, door een overvloed van kastanjebomen.
Maar ook eucalyptusbomen, bramen, vijgenbomen en andere kleurrijke struiken en planten zullen niet aan de aandacht ontsnappen.
Onderweg passeren we een feeërieke plaats met een waterval. De wandeling is 9 km en duurt circa 3 u 30.

Donderdag 23 november 2017: San Mateo – Valsequillo **
Dit is een wandeling door het groene deel van het eiland.
We starten de wandeling bij het busstation in San Mateo en beginnen met een klim van 850 m naar 1050 m en dalen daarna af naar Valsequillo dat op 600 m ligt.

We lopen een groot deel van de wandeling over de oude Camino Real en over een lomo met mooie vergezichten.
De wandeling is 6,5 km lang en duurt ongeveer 3 uur.

Verslag van de bergwandeling Firga - Moya

Op 9 november vertrokken we om 09.00 uur van de Calle Holanda. Deze keer met een groep van ± 20 montañeros, op weg naar Firgas. Om 10.00 uur kwamen we aan in dit prachtige dorp. We liepen hier naar boven langs de banken en tableaus in kleurig mozaìek en de waterval, die het nog niet deed, om in een cafetería koffie te drinken.

Het eerste deel van een zware bergwandeling, een paar treden op …..

Hier boven begon de bergwandeling.
Eerst langzaam dalend langs een asfaltweg, maar al snel verlieten we die en kwamen langs een boeren-bedrijfje waar twee schapen uitgebroken waren die ons met geblèr opwachten.

Zorgvuldig de schapenkeutels vermijdend begon het echte dalen langs een goed begaanbaar bospad. Dat was soms een beetje glad want het had er even tevoren wat geregend.
Er leek geen eind aan de afdaling te komen. Na een uur dan toch eindelijk het laagste punt bereikt bij een beekje en hier onze eerste eetpauze gehouden. Toen het bruggetje over en dan weer een paar honderd meter klimmen, voor sommigen een hele opgave. Onderweg mooie uitzichten over de finca´s. Jammer dat er een calima was zodat we de zee en Las Palmas niet konden zien.

Na nog een steile klim moesten we over een zeer smal smalle richel lopen met aan de ene kant een overhangende rots en aan de andere kant meteen een kleine afgrond.
Gelukkig was dat slechts enkele meters, maar voor menigeen toch een hele opgave.

Hierna liepen we via de CC Dorama naar Moya en vandaar gingen we met de bus naar restaurante Deportivo in Arucas. Daar genoten van een heerlijke lunch en vervolgens in de bus naar huis. Onderweg vrolijkte Ben ons op door enkele liedjes ten gehore te brengen. Voldaan, tevreden en ongeschonden kwamen we tegen vijf uur weer thuis.

(foto’s Rob Zoet en Jeannette Hoogenboom / Emiele Deijber)